
HELPOLLA SUOMEN KIELELLÄ
Kuntavaalit 2025

Kuntavaalit järjestetään Suomessa 13.4.2025. Kuntavaaleissa valitaan Helsinkiin uusi kaupunginvaltuusto. Kaupunginvaltuusto päättää Helsingissä asioista, jotka koskevat kaikkia asukkaita.
Maria Aarnilinna on ehdolla kuntavaaleissa Helsingissä. Hän työskentelee peruskoulussa opinto-ohjaajana. Hänen puolueensa on Vihreät. Mariaa voivat äänestää kaikki helsinkiläiset, joilla on oikeus äänestää kuntavaaleissa. Marialle tärkeitä asioita ovat lapset ja nuoret, koulutus ja kestävä tulevaisuus.
KAMPANJATEEMAT

Lapset ja nuoret
Maria Aarnilinna haluaa, että Helsinki on hyvä kaupunki kaikille lapsille ja nuorille. Kaikkien lasten pitää saada paikka päiväkodista läheltä kotia. Hyvä varhaiskasvatus auttaa lapsia oppimaan päiväkodissa ja myöhemmin koulussa. Kaikissa kaupunginosissa täytyy olla leikkipuisto ja paikkoja, joissa perheet voivat tavata toisiaan.

Koulutus
Koulutus on erittäin tärkeä asia. Se vaikuttaa ihmisen koko tulevaisuuteen. Maria haluaa, että opettajat saavat opettaa rauhassa ja oppilaat voivat keskittyä oppimiseen. Koulussa täytyy olla tarpeeksi pienet ryhmäkoot. Ammattikoulu ja lukio ovat molemmat hyviä vaihtoehtoja peruskoulun jälkeen. Koulun täytyy olla turvallinen paikka kaikille.

Kestävä tulevaisuus
Maria Aarnilinna tahtoo, että Helsinki suojelee luontoa ja ympäristöä. Ilmastokriisi ja luontokato ovat vakavia ongelmia. Helsingin täytyy ottaa ne huomioon, kun se tekee päätöksiä. Myös kaupungissa täytyy olla luontoa ja luontoalueita täytyy suojella.
Julkinen liikenne on helppo ja edullinen tapa liikkua Helsingissä. Kaikkien pitää voida käyttää julkisia kulkuvälineitä.
